Eerlijke vinder kan eigenaar niet vinden

 ED mei 2015

Lage Mierde – Ad van Campen leurt al enkele dagen met een portemonnee met inhoud, die hij maar niet bij de rechtmatige eigenaar terug kan bezorgen. Afgelopen week vond hij de portemonnee met een bescheiden geldbedrag en een bankpas erin, op het fietspad toen hij naar zijn werk fietste.

“Het was nog vroeg in de ochtend en ik reed van Lage Mierde naar Esbeek. Daar, net voorbij Zeeman, zag ik hem liggen. Ik stopte en keek of ik een naam of adres kon vinden.  Het enige wat ik vond was de bankpas van de ING bank. Daar stond een naam en een rekening nummer op, maar niet het adres van de persoon. Enfin. Ik zocht in de telefoonboek en belde wat kennissen maar ik kan in de directe omgeving niemand vinden met die naam. Ik nam contact op met de ING bank en legde de situatie uit. Ik ging ervan uit dat zij op basis van de naam en het rekening nummer de klant een bericht konden sturen om de portemonnee bij mij af te komen halen. Ik wilde mijn adres en telefoongegevens daar zelf best wel voor geven.Vanuit de bank werd er echter laconiek op mijn aanbod gereageerd. Ze waren niet van plan om contact met de klant op te nemen. Ik kon de portemonnee wel komen brengen maar ja. Dan moet ik een halve snipperdag opnemen. Aangetekend opsturen kan ook, maar behalve dat ik dan overdag naar een postkantoor moet, vraag ik me af of ik die kosten moet maken.

Inmiddels heeft de vinder een klein bedrag overgemaakt op de rekening van de eigenaar, met als vermelding zijn telefoonnummer. “Dan moet de betrokkene wel een keer op zijn rekening kijken, maar misschien kan hij niet inloggen want hij of zij heeft immers geen pasje. Dat heb ik nog steeds.”

Een woordvoerder van de ING bank laat weten dat er in geval van verlies of vondst de reguliere procedure wordt gevolgd. Vanuit de wet op bescherming persoonsgegevens is enkel de politie bevoegd om informatie te verstrekken. “Ook als de klant een nieuw pasje aan komt vragen, mag aan hem niet verteld worden dat zijn oude pasje al gevonden is, ook al is dit bekend bij de ING bank,” aldus de worodvoerder.

De eigenaar van de portemonnee, het pasje en de verdere inhoud, kan contact opnemen met Ad van Campen.