Tweedeling in Lage Mierde

Afgesloten bruggen zorgen voor veel overlast

 Augustus 2017

Boeren en campinglui aan de Beekakkerweg in Lage Mierde worden zwaar gedupeerd door de afsluiting van twee bruggen die voor hen de verbinding zijn (waren) met de buitenwereld. Terwijl er in 1944 bij Market Garden in één dag negen noodbruggen over rivieren en kanalen gemaakt werden, ziet het er naar uit dat de afsluiting hier nog jaren kan duren.

Twee grote betonblokken die midden op de rijweg liggen, laten aan duidelijkheid niets te wensen over: hier kun je met de auto of ander groot verkeer niet passeren. Nadat een onderzoek uitwees dat twee bruggen over het riviertje De Reusel ter hoogte van Lage Mierde niet veilig waren, greep de gemeente Reusel-De Mierden rigoureus in. De inwoners die voorbij de betonblokken wonen, konden daarna niets anders dan met de gevolgen in hun maag zitten. Maar dat voelt niet echt prettig, wijst een rondgang uit.

 

Vanuit Lage Mierde het riviertje De Reusel naderend, kabbelt het water vredig onder De Broekkant en even verderop De Buitenman door. Het gras en de bloemen aan de waterkant wuiven zachtjes met de wind mee. De onrust zit duidelijk niet op waterniveau, maar hoger: boven het water. Er zouden kleine scheurtjes in de constructie zitten, waardoor er ‘enig’ risico is.

‘Met het steeds zwaarder wordende landbouwverkeer is het wel voor te stellen dat er veel druk is op de bruggen,’ peinst Wout Vinken. Hij heeft aan de Beekakkerweg een camping (Vinkenhei) en hoort zijn gasten dagelijks mopperen: waarom is de camping zo slecht bereikbaar? ‘Maar was het niet mogelijk om enkel en alleen het aller zwaarste verkeer te weren?’ zo vraagt hij zich af.

Dat is wat bij de gemeente Reusel-De Mierden ook over tafel is gegaan,’ zo weet een woordvoerder te melden. ‘Maar welk risico willen we nemen?’ zo vraagt de brave ambtenaar zich af.

‘De gemeente kiest nu voor nul risico, maar dat betekent voor ons wel het allergrootste ongemak,’ vult Mariette Meulenbroeks aan. Samen met haar man heeft ze een boerenbedrijf aan de Beekakkerweg en ze baalt stevig van de situatie. Allereerst de afsluiting natuurlijk,’ zegt ze. ‘Maar ook van de communicatie. Wij kregen pas na de afsluiting een brief met informatie. Maar wij hebben nog tal van vragen die we maar niet gesteld krijgen. De enige manier om de wethouder aan tafel te krijgen is door het indienen van een officiële klacht. Eigenlijk willen we dat helemaal niet, maar wat moeten we dan?’

De woordvoerder van de gemeente laat nog weten dat er alles aan gedaan wordt om de inwoners te informeren en de overlast te beperkten. ‘Wij snappen de overlast voor bedrijven en particulieren,’ zegt de woordvoerder. Daarom gaan we de bruggen ook zo snel als mogelijk herstellen, maar dat kan nog wel een poos duren. Omdat de Buitenman de route voor het zware verkeer is, heeft dat prioriteit. Daar hopen we voor het einde van dit jaar weer gebruik van te kunnen maken. Bij De Broekkant ligt dat anders. Daar komt nog een reconstructie van de Reusel. Het kan niet zo zijn dat we nu een brug aanleggen en over twee jaar nog een keer. Ook een tijdelijk brug is te duur.’

Als Mariette Meulenbroeks hiervan hoort, baalt ze alleen maar meer. ‘De reconstructie van de Reusel is volgens mij voor 2020 gepland zegt zij. Daar gaan wij niet mee akkoord. Dat zullen we de wethouder zeker overbrengen.’

Burgerlijke ongehoorzaamheid

Intussen laat niet iedereen het bij de afsluiting zitten en zo werden bij de brug aan de Broekkant de betonblokken al enkele keren aan de kant geschoven. Als de gemeenteambtenaar hiervan hoort, klinkt aan die kant van de lijn een diepe zucht. ‘Ja, de boeren hebben dezelfde apparatuur als wij bij de gemeente. Technisch is het niet al te moeilijk om de blokken opzij te schuiven. We gaan dit wel telkens herstellen want als er iemand echt door de brug zakt, willen wij niet aansprakelijk zijn.’

‘Misschien ligt hier het probleem wel,’ zegt Wout Vinken. ‘In Nederland lijkt iedereen elk risico uit de weg te gaan en de overlast daardoor maar voor lief te nemen. Misschien moeten we eens wat meer lef tonen…’

 

De Reusel is bij Lage Mierde nog slechts een smal beekje, maar het zorgt nu wel voor grote overlast doordat de passage op twee plekken dicht bij elkaar afgesloten is