Bruggensoap nadert einde

 

Oktober 2017

De brug afgesloten met betonblokken

Bij de twee afgesloten bruggen over het riviertje de Reusel moeten zware betonblokken doorgaand verkeer verhinderen. Maar telkens als de gemeente de betonblokken plaatst, worden ze weer opzij geschoven. Tot nu toe! Het lijkt op een nieuwe vorm van vandalisme die zorgt voor een kat en muis spel: de gemeente plaatst de blokken en de volgende ochtend liggen ze er op een hoopje naast de brug. Nu er concrete plannen zijn voor herstel lijkt de angel uit het stille protest.

De mist trekt langzaam op aan de oevers van de beek aan de Buitenman in Lage Mierde. Twee grote gaten in het wegdek van de brug het riviertje De Reusel verraden dat er iets ingegraven is geweest. De betonblokken die enkele meters verder op een hoop liggen, passen er qua vorm precies in. Theo Sluiter van Zorgatelier Buiten die vrijwel tegen de brug aan woont, heeft geen idee wie de  zware blokken telkens opzij schuift. ‘’Het gebeurd veelal ‘s nachts. Een keer waren de blokken al weg en stond er enkel een hek. Er kwam een vrachtwagen aanrijden. Die duwde het hek naar de zijkant en reed vervolgens gewoon door.”

Maar wethouder Cees van de Ven zegt over een foto te beschikken waarop te zien is dat de blokken weggeschoven worden. ,,Door de blokken weg te halen blijft een gat achter, wat levensgevaarlijk is.”

 Het afsluiten van de bruggen zorgt nog steeds voor de nodige onrust bij Lage Mierdenaren, vooral bij de inwoners die vanuit het dorp gezien over de brug wonen.

Maar wie denkt dat er niets gebeurd vergist zich: vanuit het gemeentehuis wordt naarstig naar een oplossing gezocht. Een gemeentewoordvoerder weet te melden dat er een plan ligt om de brug aan de Broekkant binnen een maand open te hebben, maar wel enkel voor het verkeer met een maximale asdruk tot 3,5 ton. ,,Het probleem lag hem in de corrosie, ofwel de betonrot,” zegt hij. ,,Inspecties in 2004 en later 2010 lieten al zien dat dit probleem steeds erger werd. Er sijpelt vocht door de brugdelen, die tasten het betonijzer aan en aan de onderkant valt de beton eraf. Eén keer is er al van onderaf beton tegenaan gespoten, maar dat was slechts een lapmiddel.”

Volgens de woordvoerder kost het geheel vernieuwen van de brug aan de Buitenman meer tijd. ‘’Dat is volgens het GVVP de route voor het zware verkeer. Die brug willen we niet alleen verbreden, maar ook verzwaren: van 45 naar 60-tons capaciteit en dat kost meer geld en vooral ook meer tijd.”

De betonblokken even later op een hoop aan de kant van de weg