Vers bloed in Stertheater

Nieuwe uitdaging voor Frank Adriaans en Corne Coolen

 

Geef hem een podium en hij begint te stralen!
Voor Frank Adriaans (35) had het podium al niet veel geheimen meer, door zijn optredens tijdens het tonpraten in Lage Mierde. Met veel gevoel zette hij al diverse keren een typetje neer bij een solo vanuit de ton. Om dat ook in een toneelgezelschap te doen: ‘ja, dat is net even wat anders,’ zegt hij daar nu over.

 Maart 2016

 Toneelgroep het Stertheater in Lage Mierde bestaat dankzij de toneelproducties die steeds in eigen beheer worden ingestudeerd. Met regisseur Jan Berger aan het roer is er een voorliefde voor de klucht: en het publiek weet dit te waarderen. Afgelopen zaterdag was de eerste van drie uitvoeringen en het publiek in de goed gevulde zaal, besloot de avond met een staande ovatie.

In het toneelstuk, met de titel pak de koffer maar weer uit schat, draait het om Robertus van der Heyde die met zijn vriendin een leuk weekend in een hotelletje wil hebben. Hij heeft hij zijn vrouw wijsgemaakt dat hij een cursus moet volgen en laat zijn secretaresse in een hotel een kamer boeken. Maar dat blijkt niet zo slim te zijn. Als hij met zijn vriendin in het hotel arriveert, komen ze er al snel achter, dat zijn vrouw op hun kamer in het hotel lijkt te zitten. Noodlot dwingt hen in het hotel te blijven, met alle verwikkelingen van dien. Door de ijzersterke rollen van de hotelkok Corne Coolen en ober Frank Adriaans, lijkt het er op de uitbating in Fawlty Towers.

‘Het heeft me wel verrast dat er zoveel tijd gaat zitten in zo’n toneelproductie,’ blikt Frank Adriaans terug. ‘Ik wou dit al eerder doen, maar zat altijd met mijn werktijden als kok. Typisch dat ik nu niet de kok, maar de ober speel in dit stuk. Nu ik een nieuwe baan heb met reguliere werktijden, kan ik tijd vrij maken voor dit soort dingen. Dat voelt goed.’

In de klucht heeft Adriaans een goede tegenspeler in de persoon van Corne Coolen (25). Hij kan er als ‘kok’ zo zijn eigen draai aan geven. Terwijl anderen in het ABN acteren, blijft hij bij het Mierds dialect, wat een mooie directheid geeft.

Coolen kwam ooit met toneel in aanraking door het jeugd-vakantiewerk en hij schat in dat hij bij het Stertheater nog een mooie ontwikkeling door kan maken. Dat hij daarnaast al vijf jaar een rol speelt bij de intocht van Sint is voor hem een leuke bijkomstigheid. Nu het op het echte podium, met een goed gevulde zaal voor zich, moet gebeuren weet hij dat de weg geplaveid voor hem ligt. Hij hoeft nu enkel nog het pad van het toneel af te leggen.

In het hotel, waar het hele spel zich afspeelt, wordt Coolen zijn aandeel steeds groter, van de grootste stoorzender tot de grote oplosser. Adriaans die als ober aanvankelijk de handige Harrie uithangt, maakt in het stuk een tegenovergestelde ontwikkeling door. Daar waar de kok zijn grip op de gasten weet te versterken, voelt Harrie alle grip uit zijn handen wegglijden.

In het stuk, dat ooit geschreven werd door Jan Tol en Astrid Baijs, had ook Marga Diestraten een mooie dubbelrol. Eerst gaf ze als surinaams serveester kleur, daarna als de echte mevrouw van der Heyde. Een dubbelrol was er ook voor Robertus van de Heyde zelf, gespeeld door Willem van de Voort.

Ook de ‘zusters’, gespeeld door Brigit Kraayvanger en Sophie Buster, waren een mooie invulling in het geheel. Als een stel dat zo de Muppetshow in kan, gaven ze steeds commentaar op wat ze zagen. Het leverde de nodige spitsvondigheden op, waardoor het speel bleef boeien.

Hannie Vosters ontpopte zich in deze klucht als iemand die een sterk karakter neer kan zetten. Doordat het voor het publiek tot het laatst verrassend wie ze in werkelijkheid speelde, had zij de sleutel in handen. De spanning hierdoor opgebouwd werd, wist ze steeds een goed vervolg te geven.