De tweede en laatste dag in Bangkok troffen we het van alle kanten. Zon in de rug (+ 30 gr) en iedereen goed gestemd hier. Het is een of andere feestdag en als we een vrouw aanspreken om de weg te vragen neemt ze daar alle tijd voor. Ze vertelt dat vandaag veel zaken extra en vaak gratis open zijn, de tuktuks rijden voor half geld. Ze regelt ter plekke zo'n tuktuk en als we beloven minstens één keer met hem naar een shopping te gaan brengt hij ons voor 20 bath (50 cent) waar we maar willen die dag.

We starten met the giant Buda. Een gouden kolos van 20 meter groot die tegen een kerk aan staat. Overal lopen monniken en er wordt door de (arme) mensen veel geofferd. Voor een euro kun je vogeltjes kopen en voor de Buda loslaten, het brengt geluk. We kijken wat rond en vol indrukken gaan we op weg naar The sleeping Buda. Het contrast kan niet groter zijn, daar zijn we de enige gasten. We krijgen uitgebreid uitleg van de gids, hij is blij dat hij iemand ziet die ochtend.

Het bezoek aan de confectie winkel hebben we maar over ons heen laten komen. Als we 10 minuten binnen waren kon onze chauffeur gratis gaan tanken. Na 3 minuten zijn we naar buiten gelopen en hebben hem zelf benzinegeld gegeven. Hij zou ons daarna naar het paleis brengen, dan zouden we lopend verder gaan. Het paleis is enorm De verering voor hun koning willen ze graag laten zien. De koning in kwestie is 86 jr en woont ergens anders maar het paleis is bijna geheel van  goud etc.

de foto van de Thaise koning kom je overal in het stadsbeeld tegen

Nu zat hier de enige tegenvaller vd dag. We hadden beiden afritsbroek gekocht en wat denk je: komen wij in korte broek daar aan, onderste stuk niet bij: mogen we niet binnen. Een vriendelijke gids biedt uitkomst . Voor 500 bath (12 euro) regelt zij 2 broeken en geeft ze ons een priverondleiding. oke.

De rondleiding van een uur is meer dan de moeite waard. We mogenop veel plaatsen naar binnen en krijgen van onze nieuwe vriendin alles tot in detail te horen. Na een uur is het ook echt welletjes en gaan we buiten het paleis op zoek naar een eettentje. We komen bij de rivier waar we de dag eerder ook waren. Daar eten we wat en ontmoeten we een fransman die bezig is aan een reis van 1,5 jr. Hij vertelt ons zijn levensverhaal en de wegen scheiden weer.

Op de terugweg lopen we wee door Khaosan road. In deze drukke winkelstraat waren we gisteren ook, toen savonds. Overdag is het net zo indrukwekkend en bijzonder. Overal de geuren van gebakken vlees, kruiden en wat al niet meer. Iedereen probeert op straat iets te verdienen met zijn handel, echt mooi om te zien. Daar tussen de toeristen van alle nationaliteiten en dat alles zo ontzettend relaxt.

Tussendoor zijn we nog in Golden mountain geweest, een tempel met een trap van 400 treden. Schitterend uitzicht over de stad.

Na nog een gezellig praatje met een lokale verkoper komen we in het hotel waar we de rugzakken ophalen. Er wordt daar voor ons een taxi geregeld die ons naar het beoogde hotel bij de luchthaven brengt. Daar worden we om 04.00 u gewekt voor de vlucht naar Hanoi. Wil gaat nog ff chekke waar we daar de eerste overnachting gaan doen. We verwachten na die overnachting de trein naar het noorden te nemen, naar de Chineese grens.

Of het dat wordt? blijf ons volgen.