IJsperiode dient zich aan
Nieuwe regels rond De Flaes
Hilverbode/ED febr 2012

Wie te vroeg op het ijs komt riskeert een verbaal. Het is een van de nieuwe regels die ijsclub De Flaes uitgevaardigd heeft in de strijd tegen de schaatsers die het ijs zouden kunnen breken. Verder heeft de Hilvarenbeekse ijsclub het parkeren verbeterd en de verkeersstroom wordt op een nieuwe wijze geleid:  linksom via Den Bockenrijder in plaats van rechtsom.

Een koufront komt als een grote Siberische beer onze richting uit waardoor de harten van alle schaatsliefhebbers sneller gaan kloppen. De weersvoorspellingen worden door de liefhebbers nauwlettend bijgehouden en ieder heeft zo zijn eigen methode om zijn kansen te berekenen. Ook binnen ijsclub De Flaes lopen de voorbereidingen parallel aan de ijsgroei. Als alles uitkomt zoals voorspelt, ligt er aankomend weekend een mooie ijsvloer op het natuurven. Maar vóór het zover is wil de Beekse ijsclub toch wel even aandacht vragen voor de nieuwe ijsregels.
IJsmeester Piet Haest heeft het grootste dilemma wat hij zich maar voor kan stellen. Hij heeft een wintersportvakantie geboekt net op het moment dat het gaat vriezen. Vanuit het koude Winterberg zal hij deze week tenenkrommend de weersvoorspellingen volgen, Ad Smolders zal als tweede ijsmeester de honneurs waar nemen.
Voor IJsclub De Flaes is het al weer drie jaar geleden dat ze de baan open hebben kunnen stellen en net zoals elke schaatsliefhebber kijkt de club er weer naar uit. ‘Het is onze enige bron van inkomsten,’ wijst Piet Haest. De vereniging die geen leden maar enkel een bestuur heeft, hoopt op korte termijn weer alles in goede banen te hebben om de mensen het ijs op te kunnen krijgen. Om alles ook gladjes te laten lopen zijn er nieuwe regels van kracht geworden die vooral gevolgen kunnen hebben voor de eerste waaghalzen.
Verbaal
’We hebben er lang over nagedacht maar we gaan er echt scherper op toezien als te vroege schaatsers het ijs beschadigen. In overleg met de mensen van Landgoed de Utrecht hebben we afgesproken dat er met een groot bord aangegeven wordt of de baan wel of niet toegankelijk is. Als dat niet is willen we niemand op het ijs hebben en bestaat er de kans dat er verbalen uit worden gedeeld.’
Haest wijst er op dat dit niet geldt voor een korte ijsperiode als er slechts enkele dagen ijs komen. ‘Het gaat vooral als er een langere periode wordt voorspelt, zoals nu het geval is. Het zal dan slechts om de eerste dagen gaan als het ijs nog niet dik genoeg is. Wij meten dan dagelijks de ijsdikte en als het voldoende dik is zal het natuurlijk wel opengesteld worden.’
Binnen ijsclub De Flaes wordt een ijsdikte van acht cm aangehouden voor de officiële openstelling, Ijsmeester haest houdt er wel rekening mee dat het ijs al eerder vrijgegeven wordt. Degenen die goed op de hoogte willen blijven van de openstelling kunnen dat bekijken op de website van de vereniging: www.ijsclubdeflaes.nl
Zodra de baan open gaat zal het verkeer de baan kunnen bereiken via de route langs de Bockenrijder waar in visgraatmodel geparkeerd kan worden. Voorheen was dat deze route de uitrit maar dit jaar is het omgedraaid en wordt het verkeer via het asfaltweggetje achter D’n Bockenrijder weer terug geleid. De ijsclub zal via de Beekse verenigingen weer een <I>koek en zopietent<I> gaan exploiteren, zelf zorgen ze voor het onderhoud van het ijs en de entree.
Intussen is in Friesland al afgekondigd dat de gemalen op de Friese wateren stil gelegd worden. Het is zo’n bericht waarvan de impact niet te overzien is. In elf van de twaalf provincies worden komende week alle bewegingen van de Friezen gevolgd. Door iedereen behalve door de Friezen zelf. De nuchtere Noorderlingen weten dat er slechts één moment komt dat je echt op moet letten. Als de Rayonhoofden bij elkaar geweest zijn en er klinkt ingetogen <I>’t Giet Aon<I>.
Dan pas worden alle registers open getrokken maar dan gaan ze ook echt open. Dan zijn 16.000 startkaarten voor <I>De tocht der tochten<I> ineens goud waard.

foto: Schaatsers op de Flaes