Schuilkelders als laatste toevluchtsoord

Mei 2021

Als in de eerste week van de maand mei weer onze vrijheid, maar ook onze vrijheidsstrijd herdacht wordt, zijn er veel herinneringen die weer boven tafel komen. Zo was het in de oorlogsjaren noodzaak om schuilkelders te maken om er bij gevaar je in terug te kunnen trekken. Op sommige plekken vind je de schuilkelders nog bij particulieren, zoals bij Joep Verspaandonk in Lage Mierde. In Esbeek is er nog een schuilkelder in de bossen waar gevluchte piloten ondergebracht werden en op Gorp en Rovert bouwde de familie Van Puijenbroek drie schuilkelders. Voor zover bekend zijn ze nooit echt als schuilkelder gebruikt door de familie. In de grote bunker heeft de familie een tijdje kostbare spullen uit het ouderlijk huis Huize Anna opgeborgen toen er gevaar dreigde. Later is de schuilkelder gebruikt als kleedkamer voor de voetbalvereniging die daar toentertijd speelde.
De kern van Hilvarenbeek werd bevrijd op 4 oktober 1944, maar voor de families die woonden op het Groot Loo, was de oorlog toen nog niet voorbij. Tot 27 oktober 1944 lag hier een frontlinie en werd er fel gevochten. Een half jaar terug werd er in het veld nog een grote granaat gevonden en tot ontploffing gebracht en ook in de bossen zijn er nog tal van sporen te vinden.
Er loopt een wandelroute vanuit het centrum van Hilvarenbeek, waarbij je dit gebied en de voormalige schuilkelders passeert. Het is niet de bedoeling om van de paden af te gaan om dichter bij de schuilkelders te komen. Sommige kelders zijn afgesloten en teruggegeven aan de natuur
De wandelroute:
1. Vertrek vanaf Hilvarenbeek Infopunt en loop via wandelknooppunten 57, 58 en 43 naar het Groot Loo. Vervolg deze weg tot aan de bosrand van Landgoed Gorp & Roovert.
2. Aangekomen bij de bosrand neem je het eerste pad met slagboom links.
3. Daarna 1e pad rechtsaf.
4. Bij T-splitsing linksaf.
5. 2e pad rechts, volgen tot knooppunt 40.
6. Bij knooppunt 40 rechtsaf.
7. Einde weg links asfaltweg op.
8. Voorbij “kasteeltje” (Jachthuis) rechtsaf.
9. Voorbij woning “Grote Hoef” (aan de linker kant) 1e pad linksaf (slagboom).
10. Na +/- 150 meter 1e bospad rechts (beetje onopvallende ingang).
11. Na +/- 175 meter staat aan de linkerkant van het pad een beukenboom, daar ligt de eerste schuilkelder ongeveer 20 meter achter. De toegang is afgesloten met stalen hek.
12. Vervolg nu het bospad weer.
13. Einde pad rechts.
14. Bij de kruising linksaf.
15. Bij knooppunt 95 rechtsaf.
16. Einde pad links. Dit pad volgen, dennenbosje rechts laten liggen en rechts aanhouden. Vlak voor de akker begint, ligt rechts een schuilkelder in het dennenbosje.
17. Einde pad links en na50 meter links het pad nemen tussen de rododendrons.
18. Einde pad bij T-splitsing links.
19.Bij het verlaten van het bos (zicht op akkerveld rechts en het ven links), kun je het Haneven bewonderen. Je loopt tussen de rododendrons naar het water.
20. Vervolg daarna het pad. Bij kruispunt rechtsaf de verharde weg op.
21. Bij knooppunt 65 rechts het zandpad op. Hier kun je ook linksaf voor een tussenstop naar boerderijcamping Breehees voor een natje en een droogje
Voor degenen die meer willen weten over het Groot Loo in de frontlinie is er een boek met verhalen van ooggetuigen verkrijgbaar. Ook via een app zijn er verhalen en foto’s langs een deel van het Groot Loo beschikbaar.
De wandelroute is ontstaan door een samenwerking van organisaties die samen Oorlog en Vrijheid in Hilvarenbeek herdenken. Meer informatie is te vinden op  www.oorlogenvrijheidhilvarenbeek.nl

Wie de routes niet gevonden krijgt kan ook via Goirle terug de Breehees op rijden en na het laatste huis (nog na de camping) parkeren. Als je 200 m verder loopt kom je bij wandelknooppunt 95, daar kun je L af en ben je op de route bij punt nr 16 en wijst het zich wel.

Om bij de laatste schuilkelder te komen kun je helemaal aan de rand van het bos, kort langs de sloot, het paadje volgen. Je ziet de schuilkelder pas als je er kort bij staat!