Eerste Truckrun Reusel-De Mierden van start
Ties de Kruif op de grote wielen

September 2023


Ties de Kruif bij de vrachtwagen waar hij in rond mag rijden
Zo'n honderd deelnemers gingen op een zondag in september samen met hun eigen chauffeur op weg voor hun eerste truckrun in Reusel. Terwijl op andere plaatsen dit evenement van de kalender ging, kriebelde het bij de Reuselse chauffeurs om dit evenement op te zetten.
,,Dit doen we voor een doelgroep die we zeker niet willen teleurstellen," zegt Peer Tijssen van de organisatie.
Als Ties de Kruijf (15) zich samen met zijn moeder aan de inschrijftafel in manege de Meulenhaoi meldt, is de spanning van zijn gezicht te lezen. Het is voor hem de eerste keer en hij kan nog niet overzien wat hem te wachten staat. Als hij na aanmelding een kaartje met trucknummer 30 in handen gedrukt krijgt, gaat hij meteen op zoek naar de vrachtwagen die erbij hoort. ,,Yes, dit is een mooie,” zegt hij als hij bij een truck van Cotrans uit Reusel komt met dit nummer voor het raam. Daarna gaat hij op zoek naar de chauffeur die bij de truck hoort en als hij even later Bert Geboers (60) uit Hapert ontmoet, ontdooit hij snel.
,,Ik heb in het dagelijkse leven een praktijk in kunstgebitten en zocht wat afleiding in een andere branche,” legt hij uit. ,,Nu rijd ik 1 dag per week voor Cotrans en het is voor mij de perfecte combi. De radio hard aan en mijn eigen wereldje in de cabine. Onze baas Patrick Coppens hoefde ook niet lang na te denken om enkele vrachtwagens voor dit evenement beschikbaar te stellen.”
Als Ties even later samen met Bert in de Hoge vrachtwagen stapt, zwaait zijn moeder hem uit. ,,Dit is wel even anders dan het busje waarmee we dagelijks naar de Grote Aard rijden,” gniffelt hij terwijl hij trots om zich heen kijkt. Hij groet nog enkele vrienden die hij kent van school en dan gaan ze op weg.
,,Zodra ik de schittering in zijn ogen zie weet ik dat het goed zit,” zegt chauffeur Bert.
De chauffeurs van de chauffeursvereniging Reusel-De Mierden die de truckrun organiseren hebben alles tot in de puntjes geregeld. Motoren rijden voor de colonne uit om de kruispunten af te zetten en er zijn stukken aangegeven waar niet geclaxonneerd mag worden. Ook zijn enkele delen van de route speciaal voor dit evenement tijdelijk éénrichting geworden.
De trucks reden in de ochtend een ronde in de richting van Bladel en Eersel en in de namiddag in de richting van Hoogeloon en Casteren. ,,Wij als chauffeurs vonden het bijzonder zuur dat net deze activiteit voor mensen met een beperking stil kwam te liggen," blikt Peer Tijssen terug. ,,De redenen dat de trucktour op andere plaatsen geen doorgang vindt zijn heel divers. Organisatorische redenen, maar ook het niet goed af kunnen dekken binnen een verzekering spelen een rol. Wij hebben nu een nieuwe vereniging opgericht en goede spelregels opgesteld om zo de risico's te beperken. Zo mogen deelnemers alleen maar op de bijrijdersstoel zitten en nergens anders in de cabine.”
Als de stoet uiteindelijk in beweging komt, valt voor even de stilte over manege de Meulenhaoi. De Nederlandse muziek uit de boxen is even alleen voor de toeschouwers, maar als de deelnemers weer  terug zijn zoekt iedereen zijn ouders of begeleider weer op: Met een brede lach én met de schittering in de ogen!