Toch meer bussen avond en weekend van Reusel naar Tilburg
BRAVO-flex moet antwoord worden op vervoer kleine kernen

Oktober 2025


Met de groei van het aantal inwoners in (zuid-Oost-) Brabant groeit ook het probleem van de mobiliteit. Als Brabant meer en meer de motor wordt van het Nederlandse bedrijfsleven, zal er een schaalsprong nodig zijn om de toekomstige werknemers te huisvesten. Maar hoe komen die nieuwe inwoners dan op hun werk? Er is te weinig ruimte en geld om de wegbreedte te verdubbelen, wat er dan over blijft is meer en beter openbaar vervoer. Maar hoe krijg je de Kempenaer uit zijn auto en in de bus? Voormalig wethouder vervoer (Eersel) Steven Kraayeveld en provinciaal statenlid Jelle van Nuland hebben er wel hun ideeën over. Bij een presentatie in Lage Mierde deelden ze die met het publiek.
“De schaalsprong is echt nodig want bedrijven zoals ASML groeien explosief dus er moeten fors meer huizen gebouwd worden,” zegt Steven Kraayeveld. Hijzelf hoeft hier niet meer van overtuigd te worden, maar het lukte hem niet om de gemeenteraad in zijn Eersel daar ook van te overtuigen. Hierdoor nam hij ontslag waardoor hij nu ruimte heeft om zijn ideeën met een breder publiek te delen.
“Om in de toekomst alle mensen van en naar hun werk te blijven vervoeren is een beter en breder openbaar vervoer de enige oplossing,” is zijn idee. “Je krijgt iemand pas uit de auto als er een beter alternatief is. Dan zal er bijvoorbeeld elke vijf minuten een bus moeten rijden vanaf een plek die per auto bereikbaar is, we noemen dat een HUB. Naar een plek die minstens in de buurt van jouw werkplek is.”
Maar zijn ideeën om al in Eersel zo’n HUB te realiseren werden in die gemeente (nog?) niet door de gemeenteraad omarmt. “Dat is meer dan jammer want daardoor blijft het gebied stilstaan, terwijl de omgeving wel om verdere ontwikkeling vraagt,” zegt hij.
In Provinciaal Statenlid Jelle van Nuland vindt Kraayeveld absoluut een medestander daar waar het gaat om oplossingen voor het vervoer in de toekomst.  Van Nuland schetst een somber beeld over dichtslibbende provinciale wegen zoals de N269 van Hilvarenbeek naar Reusel en verder de N284 richting Eersel. “Ook hier is de belangrijkste oplossing een beter openbaar vervoer,” zegt hij. “Er is helaas maar beperkt fysieke ruimte en ook het budget dat aan wegverbreding uitgegeven kan worden kent zijn beperkingen.”
Voor de inwoners van de Mierden en Hilvarenbeek heeft hij wel goed nieuws omdat er onlangs een nieuwe vervoersconcessie is afgesloten voor het openbaar vervoer in Oost Brabant, waar Hilvarenbeek en Tilburg onder vallen. In deze concessie, waar Arriva de komende twaalf jaar het openbaar vervoer gaat verzorgen, stijgt het aantal vervoersmomenten met 21 procent. Er komen meer rechtstreekse verbindingen en er gaan weer meer bussen rijden in avond en weekend van Reusel naar Tilburg. Daarnaast komt er met BRAVO-flex een specifieke verbinding die op bestelling gaat rijden. “Je kunt de bus of het busje een dag vooraf bestellen. Die rijdt dan vanaf een vast punt in jouw dorp naar een HUB in de buurt vanwaar sneller vervoer naar de stad verzorgd wordt. Als je vanaf dat vaste punt in het dorp vertrekt betaal je ook niet meer dan het reguliere bustarief,” legt hij uit. “Er kan nog meer adresgericht gereden worden, maar dan betaal je wel wat meer.”
Binnen de nieuwe plannen blijft voorlopig nog de buurtbus rijden, mede omdat die buiten de concessie valt.
Zuid-Oost Brabant.
Voor het meer zuidelijke deel van Oost-Brabant (tot en met Reusel-De Mierden) wordt op dit moment een nieuwe concessie voorbereid. Daar zal vanaf 2027 een geselecteerde vervoerder (het huidige Hermes of een nieuwe partij) de kar moeten gaan trekken. Steven Kraayeveld ziet daar nog wel één probleem. “In Eindhoven en de Kempen verwachten we forse inwonersgroei door de schaalsprong die daar gemaakt gaat worden. Vanaf 2027 zal de vraag naar openbaar vervoer fors stijgen dus het zou goed zijn als daar in de nieuwe concessie rekening mee wordt gehouden want zo’n concessie gaat wel over twaalf jaar, dat is dus tot 2039.”
Jelle van Nuland gaat deze aanbeveling van zijn compaan nog vanuit Den Bosch meenemen in de voorbereiding van de concessie.