Vrachtwagenchauffeur ben je 24 uur per dag en zeven dagen per week
Jeroen van Dongen voelt zicht thuis op de grote wielen


Januari 2021

Jeroen van Dongen uit Hilvarenbeek is lid van de chauffeursvereniging Reusel-De Mierden. De chauffeurs uit die gemeente (en omgeving) hebben zich al dertig jaar verenigd in een chauffeursvereniging, om zo hun gezamenlijke belangen beter te kunnen behartigen. Een van die chauffeurs is Jeroen van Dongen (58) uit Hilvarenbeek. Zijn truck is zijn alles en van maandagmorgen 04.00 uur tot ver in de vrijdagmiddag is hij continu op pad. Omdat hij de hele week in zijn eentje met zijn vracht binnen Europa onderweg is, vindt hij het top om met anderen georganiseerd te zijn, om zo samen meer voor de beroepsgroep te kunnen betekenen.
Bij de oprichting van de chauffeursvereniging Reusel-De Mierden in 1991 was de problematiek van het parkeren van de trucks de directe aanleiding. Om georganiseerd het gesprek met de gemeente aan te gaan wilde men sterker staan dan alleen het individuele belang. De gemeente wilde van de geparkeerde trucks in de straat af, maar de chauffeurs vroegen zich wanhopig af: wat moeten wij dan?
In verenigingsverband werd het gesprek aangegaan en kwam er onder andere een centrale vrachtwagen-parkeerplek. Ook ontstonden er een aantal nieuwe activiteiten zoals de veiligheidsdag, de cursus verkeersregelaar en de autozegening.
“Bij het vrachtbedrijf waar ik nu werk begon ik aanvankelijk in een truck met een open aanhanger,” blikt de in Lage Mierde geboren Jeroen terug. “Als vrachtwagenchauffeur zelf het stuur in handen hebben, geeft je het ultieme gevoel van vrijheid. Ik heb er dan ook totaal geen probleem mee om vijf lange werkdagen achtereen in mijn eentje onderweg te zijn. Daar speelt wel mee dat ik nu een aantal jaren al op een truck met de afmeting Super Space rijdt, in zijn soort de grootste. De oplegger alleen al is 13,6 meter lang. Als ik onderweg ben heb ik met magnetron, tv en een omvormer voldoende apparatuur bij me, waarmee ik goed mijn tijd door kan komen.”
Door Corona is het weliswaar iets rustiger op de weg, zegt Jeroen. Maar hij is blij dat ook in de ze Coronatijd in Duitsland, waar hij veel rijdt, de meeste faciliteiten bij de pompstations open zijn. “Ik rijd meestal met een schema van twee uur rijden en een kwartier rust, waarbij ik me aan alle voorschriften, zoals de rij- en rusttijden houd. Ik wil daar echt geen enkel risico in nemen, want mijn veiligheid is ook de veiligheid van een ander.
Ik rijd ook van opdracht naar opdracht en heb daardoor altijd een grote diversiteit aan lading. Het maakt mij echt helemaal niets uit waarmee ik geladen ben. Als ik honger heb stop ik om te eten en als ik s avonds bij een Autohoff mijn rust pak, probeer ik altijd wel in de buurt van anderen te gaan staan.”
Het vrachtvervoer, zo weten de chauffeurs, wordt steeds zwaarder en intensiever. Parkeren en veiligheid komen vaak in het gedrang. Nu de chauffeursvereniging Reusel-De Mierden dertig jaar bestaat, willen ze zich graag verder profileren, dat willen ze doen met een expositie over hun activiteiten die van januari tot 1 april duurt. Kinderen worden uitgenodigd om een mooie een kleurplaat in te kleuren, die via D’n Uitkijk verspreid wordt. Deze kleurplaat kan tot 26 maart bij de expositie ingeleverd worden om kans te maken op een prijs.
Bij de expositie is veel beeldmateriaal van de vereniging en worden ook de kleurplaten gepresenteerd. De expositie vindt plaats in de ruimte van de heemkamer in het gemeentehuis in Reusel en is toegankelijk bij de openingstijden van bibliotheek en gemeentehuis.
De Reuselse heemkunde wil elk kwartaal een vereniging uit Reusel-De Mierden de ruimte geven om zich te profileren, de expositie van de chauffeurs vindt plaats onder de titel De Vurstelling.