Als Vikingen Noorwegen ontdekken (1)

Mei-Juni-juli 2022

Net zoals de Noor Thor Heijerdaal jaren terug de voor hem onbekende wereld ontdekte, zo gaan wij nu de wereld in Noorwegen ontdekken.
De start van de reis is op 25 mei en de eerste 4 dagen werden nog gevuld met het vriendenweekend in de Ardennen. Met acht man sterk verkennen we de Ardennen in de buurt van Bomal. We maken mooie fietstochten en een wandeling, voor de rest was het voor socializen. O ja, en ook  nog 2 finales kijken: die van de conferenceleague (Feyenoord) en de champions League. Helaas zagen we 2 x onze favorieten verliezen.
Op zondag 29 mei zetten we in de ochtend koers in de richting van Denemarken. We rijden beurtelings en de wegen in Duitsland zijn goed (en op zondag niet te druk). Het doel voor deze eerste dag is om in ieder geval bottlenek Hamburg te passeren. We overnachten op een camperplek in Kaltenkirchen. Daar hebben we nog even assistentie van de ADAC in verband met een onwillige koplamp die we zelf niet loskrijgen.
De volgende ochtend gaat het verder in de richting van de kop van Denemarken waar we op 1 juni in Hirtshals de veerboot naar Noorwegen hebben geboekt.
Maar voor het zover is hebben we opnieuw even de ANWB nodig, nu vanwege een knipperend lichtje dat om wat olie vroeg.
We komen op 5 km van de veerboot aan bij een kleine maar lieflijke boerderijcamping in Vestegaard. Samen met nog 2 andere camperaars brengen we daar de nacht door. Vooraf maken we nog een fietstocht langs het strand waarbij we tevens de veerboothaven inspecteren.
De volgende dag kunnen we het rustig aandoen. We hebben nog 1 nacht in Denemarken en die brengen we door op een (gratis) strandcamping bij de oprit naar de Veerboot. In de middag maken we nog een mooie strandwandeling.
Op woensdagochtend checken we in bij de veerboot die ons in twee uur tijd naar Kristiansand brengt, toch een afstand van zo’n 130 km. Het is duidelijk dat we voor de snellere versie gekozen hebben!.

De boot van de Fjordline is een catamaran en zodra we op open zee zijn gaan de handels goed open. Ik volg de route met mijn garmin en als hoogste snelheid meet ik 75 kmh, een ongelofelijke snelheid op water. In ruim 2 uur overbruggen we de 130 km naar Noorwegen en in no time rijden we van Kristiansand naar flekkenfjord. Ze zijn op dat tracé een verbeterde versie van de E 39 aan het aanleggen, voor een snelle verbinding op dit stuk zijn we nog een jaar te vroeg. Vanwege een ongeval staan we ook nog een poosje stil op de weg.
Maar om 16.30 u komen we aan op onze eerste camping: Camping Egenes in Flekkefjord.  Vanaf de camper hebben we uitzicht op een meer en de achterliggende bergen: zeer mooi. Hier blijven we 2 dagen staan om even te acclimatiseren en ook om minstens 1 dagje een mooi fietstochtje te maken. We maken even de foto s die RdG als uitdaging uitzet (zij waren 12 jr terug op deze camping) en kijken vooruit naar de komende dagen.